Belegger » Specials » Mediabedrijven

Mediabedrijven en media trends

De mediabedrijven van vroeger zijn niet meer te vergelijken met de mediabedrijven van nu. Kleine uitgeverijen zijn uitgegroeid tot miljarden bedrijven. De nieuwste mediatrends vliegen ons om de oren en we kunnen geen dag meer zonder media.

Algemeen

Mediabedrijven zijn zeer veelzijdige bedrijven die werkzaam zijn op de mediamarkt. Op deze markt onderscheiden we een aantal categorieën:
  • Dagbladen
  • Tijdschriften
  • Televisie
  • Radio
  • Internet
  • Distributie

De nieuwste trends

Toen in 1994 het internet openbaar werd gemaakt veranderde er binnen twintig jaar heel veel voor de media wereld. Hieronder een opsomming van alle grootse veranderingen van afgelopen twee jaar:
  • De economische crisis is nog steeds te voelen bij de mediabedrijven. Het digitale tijdperk waar we in leven draagt hier ook aan bij.
  • Er is steeds meer nieuws beschikbaar. Dit komt omdat er steeds meer oud en nieuw nieuws wordt gecombineerd. Daarbij zijn er tegenwoordig vele sites aanwezig zoals WikiLeaks waarop verschillende bronnen informatie uitlekken.
  • De boekenbranche heeft het zwaar door de digitale ontwikkelingen in deze branche.
  • Het gebruik van sociale media is in een rap tempo gestegen. Men kan tegenwoordig geen dag meer zonder online sociale contacten. Social media is onderdeel geworden van het dagelijks leven.
  • De televisie wordt minder gebruikt en het kijkgedrag van mensen verandert. De consumptie van televisies begint in Amerika al langzaam te dalen.

Mediabedrijven

In Nederland kennen we een aantal grote mediabedrijven. Het zijn bedrijven met vaak een lange historie vol fusies en overnames. De grootste Nederlandse mediabedrijven zijn:
  • De Nederlandse Publieke Omroep, NPO
  • De Persgroep
  • RTL
  • Sanoma Media NV
  • Telegraaf Media Groep NV, TMG
  • Koninklijke Wegener NV